Schone en vieze keukens openbaar maken met smiley

0

Sneek, 31 augustus 2011 – Op vrijdag 2 september horen horecaklanten of ze voortaan mogen weten welke keukens schoon zijn en welke een potje maken van de hygiëne. foodwatch eiste begin dit jaar dat het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de horeca-inspectierapporten van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) openbaar maakt. foodwatch, de organisatie voor eerlijk eten, deed hiervoor bij de rechter een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur.

Het systeem om de inspecties openbaar te maken heeft zich al bewezen. Openheid over de keukenhygiëne in de horeca is in Denemarken al tien jaar de norm. De laatste inspectie is in iedere horecagelegenheid te lezen. De klant kan aan de treurige of blije ‘Smiley’ bij de deur zien hoe schoon de keuken is. De Smiley’s staan met de inspectieverslagen op het web en worden verwerkt in mobiele apps.

Klanten zijn tevreden met de informatie en hoewel de meeste ondernemers aanvankelijk tegen waren, kan ruim 88 procent inmiddels niet meer zonder hun Smiley. De beste, schoonste Deense restaurants krijgen extra klanten, vanwege hun blije Smiley aan de deur. foodwatch pleit ervoor dat Nederland het Smiley-systeem ook invoert.

Helaas houdt de nVWA alle informatie over de keukens die zij inspecteert onder de pet, al tientallen jaren. Het ministerie laten weten dit te doen om te voorkomen dat privacygevoelige informatie, zoals persoonsnamen, openbaar wordt gemaakt. De Koninklijke Horeca Nederland is ook tegen openheid.

foodwatch vindt geheimhouding een ouderwetse werkwijze, die geen rekening houdt met het feit dat klanten tegenwoordig meer en actuele informatie verlangen. Als de inspecteurs in de horecakeukens wanprestaties tegenkomen, moet dat juist zo snel mogelijk naar buiten worden gebracht, vindt foodwatch. “Bovendien zijn de gegevens er al, geef ze door aan de consumenten die de informatie goed kunnen gebruiken.” stelt Bart van Opzeeland van foodwatch. “De nVWA is een publieke dienst, het is heel logisch dat burgers voortaan inzage krijgen in de resultaten.”

Van Opzeeland wijst erop hoe machteloos klanten zonder deze informatie zijn. “Als je uit eten gaat, mag je als klant zelf niet in de keuken komen, uit hygiënische overwegingen. Maar je hebt een heel direct belang. Vieze keukens kunnen leiden tot nare besmettingen. Dankzij het Smiley-systeem kunnen bedrijven laten zien dat ze schoon werken en kunnen consumenten een veilige keus maken.”

Reageren

X
X

Deel dit met een vriend