Maar dat de bewoners van de flat niet blij zijn met de plannen laat zich raden. Zij zijn bang voor schade aan hun appartementen en vrezen overlast van de bootjes en (vooral) hun inzittenden.
Voor de Potterzijlflat levert de unieke passage technisch niet echt veel problemen op volgens de gemeente SWF. Bouwtechnisch kan er een deel van de flat worden opgeofferd aan een passage. Dat gaat niet ten koste van woningen, hoogstens zullen enkele bergingen afgebroken moeten worden. Afbreken van de flat was geen optie, omdat de flatbewoners aangegeven hebben daar met erg veel plezier te wonen. Exploitant van de flat is Woningstichting de Wieren uit Sneek.