‘Varende Tesla’ uit Oppenhuizen paradepaardje op HISWA 2019

0

Amsterdam- Een catamaran op zonne-energie, ontwikkeld in het Friese Oppenhuizen, is deze week één van de paradepaardjes op de HISWA. De ‘varende Tesla’ is volledig zelfvoorzienend: er gaat geen druppel fossiele brandstof in, en ook geen stekker. De uitstoot is nul. Aan boord zijn slimme toepassingen om water te zuiveren zodat het schip niet meer noodzakelijk aan wal hoeft. Volgens ontwikkelaar Green Marine Concepts is dit het antwoord op de steeds drukker wordende pleziervaart.

De HISWA zet deze editie innovatieve bedrijven in de schijnwerpers die gelinkt zijn aan de watersport of de ‘maritieme maakindustrie’. In totaal zijn vijf start-ups geselecteerd die zich op de speciale start-up lane aan de ruim 37.500 bezoekers mogen presenteren. Green Marine Concepts, opgericht door architect Hans Kuiper, is er één van. Het bedrijf houdt zich sinds twee jaar bezig met de bouw van een elektrisch aangedreven, autarkische zeilcatamaran met neerklapbaar vleugelzeil.

De boot vaart volledig op de auto-pilot en heeft een oppervlak van minstens 33 m2 voor zonnecellen. Die leveren 100% van de energie. Hans Kuiper: “Het schip bestuurt zichzelf en hoeft nooit aan wal om bevoorraad te worden. Er gaat niks in, maar ook niks uit. De footprint is nul.”

Om dit te kunnen waarmaken heeft de start-up uit Oppenhuizen een aantal ingenieuze toepassingen bedacht, niet alleen voor opwekking van energie maar ook voor waterzuivering. Zo is het zeil voorzien van goten die regenwater opvangen, waar vervolgens drinkwater van wordt gemaakt. De sceptic tank kan aan boord worden gereinigd. Om in de autarkische sfeer te blijven: ook de ‘mest’ die daaruit komt hoeft niet overboord. Op het achterdek staat een glazen grow-room waar gewassen in kunnen worden geteeld.

Een opvallend innovatief snufje aan de Autarc-ZERO is de uitklapbare mast met vleugelzeil. In rust ligt deze plat op de boot, maar hij kan door het besturingssysteem omhoog worden gebracht en gedraaid, zodat de boot kan zeilen. De centrale computer berekent de optimale stand van de mast en de zeilen, en bepaalt ook het moment dat er overstag moet worden gegaan.

Technisch projectmanager René Mullié bekijkt of alle aspecten aan het ontwerp van Kuiper technisch te realiseren zijn. “Soms fronzen we onze wenkbrauwen, soms lijkt het te mooi om waar te zijn maar moeten we er gewoon in gaan geloven”

Het initiatief kreeg subsidie van de Europese Unie en het Samenwerkingsverband Noord Nederland. Een belangrijk aspect is dat Green Marine Concepts nadrukkelijk andere partijen uitnodigt om innovaties mee te ‘testen’. Daartoe is het innovatieplatform B.O.O.T. opgericht, een testbed voor innovaties in de scheepsbouw. In de zeilminnende regio Sneek hoef je dat maar één keer te roepen. De tot loods omgebouwde stal achter de woonboerderij van Kuiper wordt inmiddels regelmatig aangedaan door botenbouw- en andere experts uit de regio, die hardop meedenken, meeleven en meetesten.

Green Marine Concepts hoopt op de HISWA partners te ontmoeten die willen meehelpen aan het testen van innovaties voor dit futuristische schip. De start-up uit Oppenhuizen staat tot a.s. zondag 10 maart op de HISWA in Amsterdam.

Voor meer informatie: www.greenmarineconcepts.com

Fotobijschrift: Hans Kuipers (r.) met zijn broer Bram bij het schaalmodel van de Autark Zero.

 

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend