Consument: KPN en Vodafone verneuken de boel

0

mobiele_telefoon2AMSTERDAM – Tweederde van de Nederlanders van 16 jaar en ouder vinden de communicatie van mobiele aanbieders over de wijze waarop belminuten worden afgerekend misleidend. Ook vindt de helft van Nederland een de communicatie van KPN en Vodafone over hun afrekenwijze onduidelijk.


KPN en Vodafone ronden sinds kort op de consumentenmarkt alle gesprekken naar boven toe af. Dit betekent dat een gesprek van 1 seconde voor 1 minuut in rekening wordt gebracht. Het effect van deze berekeningswijze, in de telecomwereld ‘smart pricing’ genoemd, is dat consumenten gemiddeld 40% meer betalen dan zij werkelijk verbellen.

‘Smart Pricing’ is in Nederland niet verboden, maar dan moet er wel eerlijk over gecommuniceerd worden. Het onderzoek bewijst onomstotelijk dat dat niet gebeurt: 68% van Nederland de wijze waarop dit wordt gecommuniceerd oneerlijk: “Dat er geen starttarief geldt is gewoon een glasharde leugen. Als je geen gesprek voert, maar na 1 seconde ophangt, betaal je toch 1 minuut. Er wordt niet expliciet gezegd dat de gespreksduur altijd, per gesprek, op hele minuten naar boven wordt afgerond.”

Het onderzoek wijst verder uit dat de helft van de mobiele bellers niet weet of zij een starttarief hebben, terwijl 43% niet weet of ze per seconde of per minuut afrekenen.

Reageren

X
X

Deel dit met een vriend