Bogerman uit Sneek wint innovatieprijs tijdens landelijke GreenKart-finale
LELYSTAD - Leerlingen van het Bogerman in Sneek hebben donderdag 25 juni een bijzondere prestatie geleverd tijdens de landelijke finale van GreenKarting op Circuit Lelystad. Het team van Bogerman won de prijs voor meest innovatieve kart.

De onderscheiding werd toegekend vanwege het geavanceerde meetsysteem dat de leerlingen zelf ontwikkelden. De elektrische kart verzamelt tijdens het rijden allerlei gegevens, zoals gps-locatie, snelheid en accuspanning (voltage). Dankzij deze data kan het team precies analyseren waarom de kart bepaalde prestaties levert en waar verbeteringen mogelijk zijn. Het Bogerman nam met twee karts deel aan de finale, met de startnummers 41 en 42.
Het project is een samenwerking tussen leerlingen van havo/vwo en het vmbo. Door hun kennis en vaardigheden te bundelen werken zij gezamenlijk aan het ontwerpen, bouwen, onderhouden en verbeteren van de elektrische racekarts.
GreenKarting is een landelijk onderwijsprogramma waarin techniek, duurzaamheid en innovatie centraal staan. Scholieren bouwen in teamverband hun eigen elektrische kart en leren daarbij niet alleen sleutelen, maar ook ontwerpen, testen, projectmatig samenwerken en presenteren.


















