Elk kwartier een trein tussen Leeuwarden en Sneek? Spoor achter station Leeuwarden gaat voor 45 miljoen euro op de schop

In bedrijf
Foto: Henk van der Veer
Foto: Henk van der Veer

LEEUWARDEN - De verbouwing begint deze zomer en moet ervoor zorgen dat er minder storingen op het spoor achter het station van Leeuwarden komen. Het gaat om het zogenaamde opstelterrein. Treinen en wagons worden daar geparkeerd als ze bijvoorbeeld even niet nodig zijn of op reparatie of een schoonmaakbeurt wachten.

Er kan straks sneller en duurzamer worden gereden. Daarvoor worden oude sporen en wissels vervangen. Het nieuwe spoor komt niet overal op zijn oude plek terug: twee stukken spoor die nu bijvoorbeeld aan elkaar vastzitten, worden losgehaald. Daardoor kan er in de toekomst in de spits elk kwartier een trein tussen Leeuwarden en Sneek rijden.

Er komt ook een nieuw spoor bij voor onderhoud van de treinen. De verwarming van de wissels gaat van het gas af, want die wordt elektrisch. Ook wordt de bovenleiding van het spoor naar Harlingen en Sneek uitgebreid, zodat treinen het eerste deel op stroom rijden.
 
Volledig elektrische treinen zullen de komende jaren niet van Leeuwarden vertrekken: daarvoor zou het volledige spoortraject een bovenleiding moeten krijgen. Gedeputeerde Avine Fokkens over de verduurzaming: ‘Het kan altijd sneller, dat willen we ook met zijn allen. Maar sommige zaken zijn helaas gefaseerd.’
 
Op 19 januari dit jaar zetten ProRail en aannemer Struktron de handtekening voor de grote verbouwing. Het leek wel of voor dat moment alles wat mis kon gaan, ook misging, zegt projectleider ProRail Jiska Kasius. Zo waren er vertragingen door materiaalkrapte en er waren prijsstijgingen door de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. Aan het eind van vorig jaar was er nog een financieel gat van 2,5 miljoen euro. Dat werd uiteindelijk gedicht door geld van het Rijk.
 

Stikstof
Dan was er nog de stikstofuitspraak van de Raad van State van november vorig jaar. Daardoor moet per project worden bekeken hoeveel tijdelijke stikstof bij het werk vrijkomt. Kasius: ‘Gelukkig is daar net voor de definitieve gunning uitgekomen dat wij ruim onder de toegestane marge zitten.’ De stikstofuitstoot wordt volgens de projectleider beperkt door bijvoorbeeld materiaal over het spoor aan te voeren.

ProRail en de vervoerders kunnen nog niet precies zeggen hoe de overlast voor de reizigers eruitziet. Dit jaar en volgend jaar zullen er in ieder geval periodes zijn waarin overdag en ‘s nachts wordt gewerkt. De werkzaamheden die dan plaatsvinden kunnen hinder veroorzaken voor omwonenden.
 
Bron: Omrop Fryslân