Filmrecensie Green Book

0

Een inspirerend, hartverwarmend en waargebeurd verhaal. Green Book is een film die zich afspeelt in de begin jaren zestig. Tony Vallelonga werkt bij een nachtclub die wegens “verbouwing” 2 maanden sluit. Hierdoor heeft hij dus geen inkomen. Dit terwijl hij zijn vrouw en twee kinderen moet onderhouden.
Om weer aan inkomen te komen tipt een vriend Tony om te gaan solliciteren bij een pianist, die een chauffeur nodig heeft. De naam van deze pianist is Doctor Don Shirley en hij is gekleurd. Don wil graag een tournee doen in het zuiden van de VS. Op dat moment worden gekleurden anders behandeld dan niet-gekleurden.  Daarom heeft Don een chauffeur nodig die meer doet dan hem van A naar B brengt. Tony zal hem ook in bescherming moeten nemen. Op de tournee wordt er gebruikt gemaakt van The Green Book, een boekje die veilige verblijfplaatsen voor gekleurden bevat.
De twee ontmoeten hun tegengestelde persoonlijkheden en komen in veel racistische situaties terecht. Naarmate de reis vordert ontstaat er een hechte vriendschap.

De film geeft een duidelijk beeld van hoe mensen in de jaren zestig omgingen met donkere mensen. De personages werden realistisch neergezet. Je zag goed hoe Doctor Don Shirley ondanks zijn grote bekendheid toch als minderwaardig werd beschouwd door zijn omgeving. Precies zoals het in die tijd echt ging. Het is makkelijk een band te creëren met de hoofdrolspelers omdat zij veel situaties ervaren die wij tegenwoordig nog steeds kunnen herkennen in het dagelijks leven.
Het verhaal was erg pakkend omdat je het racisme van dichtbij te zien krijgt. Het laat een bepaalde impact achter. De manier hoe wreed mensen in die tijd om gingen met het verschil in huidskleur en hoe apart dat eigenlijk was.

Wij raden aan om de film Green Book zeker te gaan kijken. De manier waarop er met elkaar omgegaan werd in die tijd zet je aan het denken, zeker aangezien het verhaal waargebeurd is.

Cijfer: 8,7

Jeen Mulder & Lourens la Roi