Column AnneMeijs Schuurman Centrum Proza – Ontstressen

0

Ontstressen

 In onze maatschappij heeft vrijwel iedereen stress. De wereld verandert in een razend tempo. Iedereen is druk en wordt makkelijk in beslag genomen door dagelijkse beslommeringen. Continu online en bereikbaar zijn, sociale verplichtingen, deadlines, gezinsleven en een toenemende werkdruk… Het privéleven en de zakelijke activiteiten vloeien gemakkelijk in elkaar over. Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1 en meer dan zestig procent van alle medische klachten heeft als directe of indirecte oorzaak stress. Ik vind dit schrikbarend hoog. Reden genoeg dus om een passend tegenwicht te bieden: Ontstressen.

Ontladen en herstellen
Door mijn eigen burn-out, enige jaren geleden, heb ik bewust leren omgaan met spanning en stress. Want je kunt er nou eenmaal niet omheen: Stress is overal. Het is helaas niet te ontlopen, maar je kunt wel weerbaarder worden. Simpelweg door jezelf toe te staan om opgedane stress te ontladen en je brein te activeren dit bewust los te laten. Want na inspanning hoort ontspanning te komen, zodat je lichaam & geest weer de mogelijkheid krijgen om zich volledig te herstellen.

Relax modus: Aan
Om dit nieuwe jaar relaxed in te luiden, deel ik deze maand mijn favoriete ontspanningsoefening. Deze is geïnspireerd op de wetenschappelijk bewezen ‘Benson respons’. Het geeft een boost aan alle regelmechanismen binnen het menselijk lichaam, die zijn afgestemd op opbouw- en herstelprocessen. Naarmate deze oefening vaker wordt gedaan, activeert het mentale rust en stimuleert het aangename gevoelens van tevredenheid en welbevinden. Het werkt op termijn uiterst stressverlagend.

De oefening vergt in het begin tijd, aandacht en discipline om het je eigen te maken. Maar blijf je beseffen:

Ontspanning is nooit zonde van je tijd…

Stress wel!

 

Mijn favoriete ontspanningsoefening

Voor deze oefening ga je lekker ontspannen op je rug liggen, met je handpalmen open naast je lichaam. Zorg ervoor dat je even niet gestoord kunt worden en de tijd voor jezelf hebt. De uitvoering is als volgt:

  • Concentreer je in ongeveer 1 minuut op het achtereenvolgens loslaten van je voeten, benen en bilspieren. Laat je knieën naar buiten rollen.
  • Zucht even diep en laat je buik daarbij heerlijk los. Verleg de concentratie naar het loslaten van je buikspieren, bekkenbodem-, kring- en sluitspieren, je middenrif, schoudergordel, armen en handen. Ook voor ongeveer 1 minuut.
  • Concentreer je 1 minuut op het loslaten van je kaken en kauwspieren. Haal je tanden en kiezen van elkaar en laat de lippen losjes aan elkaar plakken. Vervolgens leg je het puntje van je tong tegen de achterkant van je ondertanden, waarbij je ook in gedachten je tong helemaal ontspannen in je mond laat rusten.
  • Concentreer je 1 minuut op het loslaten van je oogleden. Laat deze, net als de lippen, losjes aan elkaar plakken en stop met knipperen.
  • Concentreer je 1 minuut op het loslaten van je ogen. Laat ze, achter de gesloten oogleden, in de verte staren en laat tegelijkertijd je oogbollen diep in je oogkassen zinken. Breng rust in alle 24 oogspiertjes.
  • Verleg de concentratie naar het achtereenvolgens loslaten van je voorhoofd, schedel en vervolgens het hele gezicht. Laat alle uitdrukking en mimiek van je gezicht wegvloeien, alsof je heel moe bent en er heerlijk aan toe mag geven. Ook voor ongeveer 1 minuut.
  • Blijf voor een moment lekker doezelen, waarbij je opkomende gedachten even parkeert.
  • Wanneer jij er weer aan toe bent, begin je rustig wat met je handen en tenen te wiebelen, om jezelf weer in beweging te brengen. Rek je tot slot even goed uit.

Tip: Ikzelf vind het fijn om deze oefening net voor het slapen gaan te doen. Lekker warm liggend in bed, zodat de nachtrust extra wordt verdiept en nog herstellender werkt.

Wil jij deze oefening liever beluisteren op audio? AnneMeijs heeft hem voor je ingesproken. De gratis audio kun je hier downloaden. Houd je ogen gesloten tijdens het doen van deze audio en gebruik een koptelefoon voor de beste kwaliteit.

 

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend