Juffen en leerlingen Master Amiko Sneek praten met gebaren

0

Sneek – Op woensdag 13 december is de feestelijke eindvoorstelling van het project Ondersteunende Gebaren op nieuwkomersschool Master Amiko.

De afgelopen drie maanden heeft het team van Master Amiko geleerd om gebaren te gebruiken in de communicatie met leerlingen. De gebaren zijn ontleend uit de Nederlandse Gebarentaal (NGT) en ondersteunen de gesproken taal. De toepassing van gebaren bij nieuwkomers is nieuw en wordt nog nergens in Nederland toegepast.

De initiators van dit project zijn Jildou Dooper en Belle Dijkstra, bekend van Nieuw Onderwijs Sneek en daarnaast zelfstandig ondernemers. Jildou heeft als gebarenspecialist en onderwijsprofessional het docententeam getraind in het leren gebruiken van gebaren. Belle is als projectorganisator betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van dit project.

Op Master Amiko zitten leerlingen met verschillende moedertalen. Om goed te kunnen communiceren is het gebruik van gebaren een handig hulpmiddel in het koppelen van de moedertaal aan het Nederlands. Dit geldt zowel voor het team als voor de leerlingen onderling.

Leerlingen die het Nederlandse woord nog niet kunnen uitspreken, kunnen zich toch uitdrukken door het maken van een gebaar. Het Nederlandse woord volgt daarna snel. Ook is het voor het team fijn om te kunnen zien wat er in een leerling omgaat, zonder dat deze dat in het Nederlands hoeft uit te drukken.

De belangrijkste redenen voor het gebruik van gebaren zijn het begrijpen en begrepen worden en het versnellen van het aanleren van de Nederlandse taal. Het gebruik van gebaren is ook voor beelddenkers ideaal, het richt de aandacht en komt anders ‘binnen’.

Het team van Master Amiko is enthousiast: “Het is een enorme motivatie om te zien hoe snel de leerlingen de gebaren oppikken, ze hebben er enorm veel plezier in en het geeft ze een stevige basis in hun communicatie op school, met het team en met elkaar.”

“Het is prachtig om te zien hoe enthousiast de leerlingen worden van de gebaren. In het AZC wisselen ze gebaren uit, dit is voor ons als team een enorme stimulans om nog meer gebaren te leren en te gebruiken”, aldus een leerkracht.

Tijdens de eindvoorstelling laten de leerlingen samen met hun leerkracht aan hun ouders zien wat ze geleerd hebben. Aan het begin van het project zijn de ouders uitgenodigd op school om de eerste stappen van het project te zien, de reacties waren erg enthousiast.

Er is meer belangstelling voor deze nieuwe toepassing van gebarentaal, denk aan regulier onderwijs, peuteronderwijs, kinderdagverblijven en natuurlijk de overige nieuwkomersscholen en ISK’s. “Recent hebben Belle Dijkstra en Jildou Dooper in Luttelgeest op een studiemiddag van nieuwkomersscholen van Fryslân en Flevoland een workshop gegeven aan zeer enthousiast en gretig publiek. Het kan niet anders, of dit project krijgt een vervolg.”

Dit project is tot stand gekomen dankzij een subsidie Lân fan Taal van de Provinsje Fryslân en is daarmee een meertalig mienskipsproject.

 

Het is niet meer mogelijk te reageren

X
X

Deel dit met een vriend